Projekt „Szkoła Międzypokoleniowa”

W klasach 7 – 8 realizowaliśmy projekt „Szkoła Międzypokoleniowa”,  organizowany przez Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji. Zajęcia odbywały się w styczniu i lutym. Obejmowały 3 moduły, które z wszelką starannością przygotowaliśmy zgodnie ze scenariuszami. W zajęciach uczestniczyło 11 uczniów i 11 seniorów zgodnie z założeniami projektu. Przy kawie herbacie i ciasteczkach w miłej atmosferze seniorzy zapoznali się z poszczególnymi tematami.
1. Zajęcia początkowe odbyły się na 2 godz. lekcyjnych po 45 minut – 30 stycznia 2025r. miały na celu przygotować uczniów do nowej sytuacji. Poznali pojęcie mentora, dowiedzieli się jak ważne w ich pracy z seniorami jest cierpliwość, empatia oraz używanie prostego żargonu technicznego podczas tłumaczenia różnych zagadnień dotyczących projektu. Częste powtarzanie, mówienie wolniej oraz wyraźniej, ponieważ może to być dla starszych osób wyzwaniem. Przed każdymi zajęciami uczniowie wykonywali prezentację dotyczącą dane tematu. Druga część opierała się na ćwiczeniach.
2. Moduł 1 odbył się 6 lutego 2025 i obejmował 2 zajęcia po 60 minut każde.
Zajęcia 1 Pierwsze kroki z technologią oparte były na wykładzie (podstawowych zagadnień dotyczących Internetu, przeglądarki internetowej, poczty e-mail, komunikatorów internetowych, wideo rozmów) oraz ćwiczeniach (zakładanie e- maila, korzystanie z komunikatorów, wyszukiwania informacji w Internecie).
Zajęcia 2 Podstawy bezpieczeństwa w sieci, też rozpoczęły się wykładem (silne hasło, aktualizacja systemu, program antywirusowy, zasady bezpieczeństwa w sieci). Następnie wszyscy wykonywali ćwiczenia (tworzenie silnych haseł, aktualizacja systemu, kiedy można udostępniać swoje dane osobowe, jak zachować się, kiedy dostaniemy podejrzany sms lub email, gdzie zgłaszać próby oszustwa).
3. Moduł 2 odbył się 13 lutego 2025r. na 2 godzinach po 60 minut.
Zajęcia 1 Rozrywka w Internecie oraz Internet – wykład dotyczący aplikacji do oglądania filmów, słuchania muzyki, audiobooków. Poznali platformy e – learningowe, darmowe zasoby edukacyjne, biblioteki cyfrowe, platformy do zwiedzania wirtualnych muzeów, jak korzystać z gier komputerowych zarówno na komputerze jak i na telefonie. Następnie wykonali ćwiczenia: korzystali z platformy Pinterest, YouTube, gier online, Google Maps na koniec rozwiązali test na platformie Kahoot.
Zajęcia 2 – Internet jako codzienne wsparcie – wykład (profil zaufany, e – usługi, Internetowe Konto Pacjenta) zakładanie profilu i korzyści płynące z używania tych usług. Potem seniorzy z pomocą uczniów wykonywali ćwiczenia (bezpieczne korzystanie z e-sklepów. Dostali wydruki, jak po kolei założyć profil zaufany, jak zalogować się na IKP, po czym mieli ułożyć te kartki w odpowiedniej kolejności. Dzieci przygotowały scenariusze niebezpiecznych płatności, a seniorzy mieli wskazać jak trzeba właściwie postąpić, aby nie dać się oszukać. Następne ćwiczenie polegało na tym, że jedna grupa miała bronić zalet korzystania z e- usług, a druga przedstawić obawy, potem wnioski wypisaliśmy na tablicy. Ostatnie zadanie miało na celu napisanie instrukcji logowania się do dowolnej e-usługi.
4. Moduł 3 odbył się 20 lutego 2025r. na 2 godzinach po 60 minut.
Zajęcia 1 Phishing i metoda „na wnuczka” – wykład (pishing, metody socjotechniczne, poznaniem metod na wnuczka, oraz jak radzić sobie z takimi oszustwami). Potem seniorzy wykonali ćwiczenia (wysłuchali rozmowy z fałszywym konsultantem, który prosił o zainstalowanie na komputerze aplikacji Any Desk poznali jak należy się bronić przed oszustami, którzy stosują coraz bardziej wymyślne metody. Do seniorów dzwonili uczniowie podający się za wnuczka, poznali przykłady fałszywych e- maili i smsów dotyczących różnych instytucji zaufania publicznego oraz informacji o wygranej.
Zajęcia 2 Oszustwa w Internecie – wykład (fałszywi znajomi, wiadomości, biura podróży, zbiórki charytatywne, biletów zamawianych online oraz sposoby jak uchronić się przed nimi). Zapoznali się z elementami fałszywego adresu internetowego oraz fake news. Uczniowie wraz seniorami wykonywali ćwiczenia: przykłady fałszywych wiadomości od znajomych, zbiórek. Uczestnicy odgrywali scenki, w których uczeń udaje oszusta, a senior próbuje powstrzymać próbę wyłudzenia. Mieli za zadanie wybrać dowolną scenkę dotyczącą: telefonu od znajomego, który prosi o pożyczenie pieniędzy lub super oferty na wycieczkę. Mieli tak poprowadzić rozmowę, aby nie dać się oszukać. Następna scenka dotyczyła oszusta: romantyka, podszywacza, stalkera i znów uczniowie wchodzili w rolę oszustów.
Warsztaty zakończyły się wręczeniem certyfikatów dla uczniów oraz seniorów.