Drodzy Rodzice!
Nauczanie w
szkole zostało ponownie zawieszone z powodu zagrożenia epidemicznego.
Już ponad miesiąc trwa nauka zdalna.
Pomimo, że sytuacja nie jest zupełnie nowa dla nas wszystkich – gdyż wiosną 2020r przeżywaliśmy to samo- pomyślałam, że warto przypomnieć o kilku wskazówkach i poradach ułatwiających odnalezienie się w tym trudnym czasie.
W jaki sposób zorganizować dzieciom optymalne warunki do nauki w domu?
Bardzo ważnym elementem zapewniającym dziecku poczucie bezpieczeństwa jest stały rytm funkcjonowania.
Ponieważ w ostatnim czasie ten element jest zaburzony, zadaniem rodziców i nauczycieli jest wprowadzenie powtarzalnego planu dnia. Powinien on uwzględniać stałe pory wstawania i chodzenia spać, posiłków, stały czas na naukę i odpoczynek.
Dlatego tak ważne jest, by ustalić plan dnia, który w sposób jasny i czytelny dla dziecka będzie organizował jego funkcjonowanie.
Tylko w ten sposób możliwe będzie realizowanie nauki w domu.
Oto kilka praktycznych wskazówek,
dotyczących warunków i organizacji nauki dziecka w domu:
Plan działania:
1.
Dopilnujcie, by dziecko wstawało o stałej porze (rannej).
2. Planujcie z dziećmi ich dnia. Pamiętajcie o właściwych proporcjach czasu
nauki i odpoczynku.
3. Ustalcie z dzieckiem godziny, w których będzie uczyło się i odrabiało
lekcje. Najlepiej zgodnie z dotychczasowym planem lekcji. Określcie: czego
dzieci mają się nauczyć (przedmiot, zakres materiału), ile czasu im to zajmie,
jakie materiały powinno zgromadzić, by zacząć naukę (np. zeszyt, książkę,
wydrukować zadanie, otworzyć stronę w e-podręczniku)
4. Wyznaczajcie przedział czasowy (od – do), w którym dzieci będą się uczyły.
Starajcie się trzymać określonych terminów.
5. Sporządźcie rozkład zajęć uwzględniający czas na naukę, rozrywkę i porcje
ruchu.
6. Pamiętajcie o przerwach relaksacyjnych (ale nie dłuższych niż 15
minut)(odprężają rękę, wzrok).
7. Podzielcie wspólnie materiał do nauki na partie: zróbcie grafik – zapisujcie
bieżące zadania do wykonania, zlecane przez nauczycieli danych przedmiotów i
terminy ich realizacji. Grafik umieśćcie w widocznym miejscu. Odznaczajcie
zrealizowane zadania – to bardzo motywuje, bo jest wizualnym odzwierciedleniem
wykonanej pracy!
8. Nie zapominajcie o aktywności ruchowej, która jest niezbędna do prawidłowego
funkcjonowania mózgu.
Komfort pracy:
1.
Przygotujcie stałe miejsce do pracy z odpowiednim oświetleniem i usytuowaniem
zależnym od tego, którą ręką posługują się dzieci. Pokój powinien być
wyposażony w biurko/stolik i krzesło przystosowane do wzrostu dzieci.
2. Dbajcie o to, by w miejscu nauki nie było zbyt wielu rzeczy, które mogą
dzieci rozpraszać.
3. Przed rozpoczęciem zdalnej nauki wywietrzcie pokój.
4. Zadbajcie o miłą atmosferę, pozbawioną pośpiechu, nerwowości.
W jaki sposób motywować dziecko do systematycznej nauki w warunkach domowych?
Drogi rodzicu pamiętaj, że można dziecko zmusić, żeby siedziało przy biurku, żeby wpatrywało się
godzinami w podręcznik czy nawet żeby odrobiło lekcje, ale do nauki – nigdy.
Maluch czy nastolatek będzie się pilnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność oraz gdy będzie przekonany, że jest mu to potrzebne.
Jak zatem zachęcić dziecko do nauki?
Przede wszystkim porozmawiaj z dzieckiem, dlaczego i po co musi codziennie się uczyć. Uświadom, że jego systematyczna praca będzie zweryfikowana przez nauczycieli.
Kilka dodatkowych wskazówek, które pomogą motywować dziecko do pracy:
1. Traktuj naukę dziecka, jako rzecz
świętą. Nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła
dźwięku.
2. Zarządź, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie. Niech żadne wtedy
nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze. To podstawowy błąd rodziców, aby
pozwolić, by jedno z dzieci się bawiło, gdy drugie się uczy.
3. Naucz dziecko traktować naukę jak wyzwanie. Pokazuj mu, jak wartościowe jest
robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne.
4. Chwal dziecko po każdej przerobionej partii materiału, ale pamiętaj, by nie
szafować pochwałami. Doceniaj prawdziwy wysiłek i trud oraz konsekwencję
dziecka.
5. Wpajaj mu pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować.
6. Nie wyręczaj dziecka w odrabianiu lekcji. To bardzo ważne. Kiedy prosi o
pomoc, nie podawaj mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadź, udziel
wskazówek, wyjaśnij wątpliwości. Zachęć do samodzielności. Samodzielnie
rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim
również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami.
7. W sytuacji zniechęcenia wskazuj na postęp, jaki już poczyniło dziecko w
wykonanych zadaniach ( w tym celu każdego dnia należy zadania spisać na kartce
i skreślać je po ich wykonaniu).
8. Podkreślaj sukcesy, zamiast braków. Jeśli dziecko ma ogromne problemy z
jednym przedmiotem, zachęć je, by na lodówce pojawiła się kartka: „Co już
umiem”. Codziennie przed snem zapiszcie na niej to, czego dziś dziecko się
nauczyło oraz to, w czym jest kompetentne. Nawet, jeśli to będą tylko dwie daty
lub cztery słówka. Zwróć uwagę dziecka, jak szybko kartka się zapełniała, o ile
stał się mądrzejszy przez kilka dni.
9. Wspólnie ustalcie dużą nagrodę po wykonaniu całej pracy, w postaci czasu na
rozrywkę. Ustalcie z dzieckiem rozrywki w hierarchicznym porządku od najmniej
nagradzających do najbardziej pożądanych. Adekwatnie do zaangażowania dziecka w
danym dniu wyraźcie zgodę na zabawę z określonej pozycji hierarchii.
Wspierająca postawa rodzica, konsekwentne przestrzeganie stałych pór w planie dnia dziecka, jasno sprecyzowane oczekiwania wobec niego w sytuacji nauki poza szkołą mogą ułatwić dziecku przystosowanie się do sytuacji, jaką jest zdalna nauka.
Serdecznie zapraszam do kontaktu ze mną, który niestety utrudniony był ze względu na długą chorobę.
Postaram się odpowiedzieć na Państwa pytania, rozwiać wątpliwości, udzielić porad i wskazówek.
Beata Kryzińska – pedagog szkolny
tel. 573 135 886
b.kryzinska@gmail.com