„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
Doświadczenie: -„Unoszące się rodzynki”
Do wykonania tego doświadczenia potrzebne są: woda gazowana, drobne rodzynki, szklane naczynie.
Do szklanego naczynia wlewamy wodę gazowaną. Następnie do wody wrzucamy pojedynczo rodzynki. Po chwili można zaobserwować, iż owoce wznoszą się, docierając do powierzchni tafli wody. W momencie wypłynięcia bąbelki powietrza, które otaczały rodzynki, pękają i owoce spadają z powrotem na dno.
Wniosek
Woda gazowana zawiera gaz – dwutlenek węgla. W chwili wrzucenia rodzynek do wody, gaz w niej zawarty otacza owoce drobnymi bąbelkami wypełnionymi powietrzem. Bąbelki te, wznosząc do góry rodzynki na powierzchnię, działają siłą wyporową. Kiedy gaz zetknie się z taflą wody wówczas bąbelki pękają. Oznacz to, że owoce zostały pozbawione siły wyporowej i spadają z powrotem na dno naczynia.
Doświadczenie: -„ Uciekający pieprz”
Do eksperymentu potrzebne będą: talerz, woda ,pieprz oraz płyn do mycia naczyń
Do talerza została wlana woda, którą posypano pieprzem.Zmielony pieprz wsypany do wody utrzymywał się na jej powierzchni. Gdy włożono do wody patyczek higieniczny, pieprz zaczął przylegać do patyczka, oblepiając go. Kiedy włożono do wody patyczek nasiąknięty płynem do zmywania naczyń, pieprz uciekał od patyczka.
Wniosek
Na powierzchni wody istnieje napięcie powierzchniowe. Powoduje ono,że powierzchnia wody zachowuje się jak spręzysta błonka. Jest to związane z tym,że cząsteczki wody wzajemnie się przyciągają. Płyn do mycia naczyń powoduje zmniejszenie napięcia powierzchniowego wody, czyli zmniejsza wzajemne przyciąganie się cząstek wody.
Zastosowanie w praktyce: Płyn do mycia naczyń rozpuszcza się w wodzie i zmniejsza siłę przyciagania się jej cząstek.Jednocześnie przyciąga cząsteczki brudu.Sama woda nie umyje naczyń. Brud za pomocą płynu jest rozbijany na małe cząstki, rozprasza się w wodzie, co umożliwia skuteczne mycie naczyń.
Doświadczenie: „Świeczka na wodzie”
Materiały: podstawka,
szklanka, świeczka, woda zabarwiona sokiem, aby było lepiej
widać, zapałka.Zapaloną
świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda z
sokiem, następnie
przykrywamy ją szklanką. W trakcie
eksperymentu świeczka zgasła, a woda częściowo została wessana
ze spodka do szklanki.
Wniosek
Płomień
świecy pali się dzięki tlenowi, gdy tlenu pod szklanką
zabraknie, płomień
zgaśnie. Powietrze, które zostanie w
szklance, oziębi się i skurczy. Dzięki temu powstanie miejsce dla
wody, która zostanie wessana do szklanki.
Doświadczenie: „ Kolorowy deszcz”
Materiały: słoik, woda , pianka do golenia, barwniki spożywcze, pipeta lub strzykawka
Słoik napełniamy wodą do 3/4 wysokości, na pozostałą część wyciskamy piankę do golenia (nie musi być równo z wieczkiem słoika, spokojnie może wystawać), a za pomocą pipety zakraplamy kolorową wodę na tę mieszankę.