Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka.
W okresie przedszkolnym następuje intensywny rozwój dziecka, w tym rozwój emocjonalny.
Dzieci poznają, identyfikują i wyrażają emocje, przez co bogaci się ich życie emocjonalne.
Dziecko, które w okresie edukacji elementarnej nie radzi sobie z emocjami, w magiczny sposób nie wyrośnie z problemu. Problem z upływem czasu zaczyna się zaostrzać.
To ważne, by uświadomić sobie, że stymulowanie rozwoju emocjonalnego dziecka to obowiązkowe i świadome działanie dorosłych, nakierowane na wspieranie rozwoju dziecka.
Narzędzia i umiejętności w jakie wyposażymy nasze dziecko dzisiaj, będzie doskonaliło i wykorzystywało przez resztę swojego życia- również w dorosłości.
Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami, a także na odniesienie sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym.
Jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci?
– rozróżniać i nazywać podstawowe emocje, takich jak radość, smutek, złość, strach, wstręt, wstyd oraz zapoznawać z emocjami pochodnymi, np. rozczarowanie, nuda, zniecierpliwienie itp.
– pomóc dziecku w poznawaniu siebie i skutecznych sposobów wyciszenia, uspokojenia,
– uczyć komunikowania własnych potrzeb i emocji,
– dzielić się własnymi doświadczeniami związanymi z przeżywaniem różnych emocjonujących sytuacji oraz zachęcać dzieci do dzielenia się wrażeniami, emocjami, np. W co dzisiaj się bawiłeś w przedszkolu/ szkole? Jak Ci się podobało przedstawienie? Co cię zasmuciło?itp.
– umożliwiać wyrażanie emocji przy użyciu różnych form wyrazu- malowanie, taniec, wcielenie się w role- gesty, mimika itp.
– uczyć identyfikować emocje u innych osób na podstawie mowy ciała (obrazki, zdjęcia, sytuacje z życia),
– modelować, czyli dawać dobry przykład wyrażania i radzenia sobie z emocjami, np. weź głęboki oddech albo trzy, policz do 10, itp.
2. Uczyć SAMOKONTROLI czyli panowania nad emocjami.
– akceptować uczucia dziecka, co nie oznacza akceptacji negatywnych zachowań, np. Widzę, że się złościsz. Każdy czasem się złości, jednak nie zgadzam się na …
– zawierać umowy z dzieckiem dotyczące pożądanych zachowań i sukcesywnie o nich przypominać, np. umawialiśmy się, że zwracamy się do siebie miło, pomagamy sobie w codziennych obowiązkach itp.
– uczyć radzenia sobie z trudnymi emocjami jak złość, smutek, zniecierpliwienie, strach, np. poprzez czytanie bajek, opowiadań, rozmowę,
– wspólne z dzieckiem poszukiwać sposobów, które pozwalają mu się wyciszyć, np. poprzez przytulanie, liczenie do 10, kolorowanie, wyciszenie w specjalnie stworzonym przez dziecko miejscu, zabawę ciastoliną i inne.
-wykorzystywać ćwiczenia relaksacyjne, naukę prawidłowego oddychania, słuchanie muzyki relaksacyjnej.
– pomagać dziecku w poznawaniu siebie, swoich preferencji, talentów, zainteresowań, mocnych i słabych stron,
– uczyć autoprezentacji oraz umiejętności wypowiadania własnego zdania. np. poprzez pytania pełne ciekawości: Co o tym sądzisz? Jak się z tym czujesz? Jaki masz pomysł na rozwiązanie?
– stosować zachęty do działania, obdarzać dziecko uwagą, doceniać wysiłek włożony w pracę, np. widzę, że włożyłeś dużo pracy w kolorowanie tego obrazka, powinieneś być z siebie dumny itp.
– budzić motywację wewnętrzną czyli ograniczyć kary i nagrody. Zwracać uwagę dzieci na ich własne pragnienia i uczucia, tym samym budzić wewnętrzną motywację, np. Czy tobie podoba się ten rysunek? Co chciałbyś zmienić? Czy jesteś zadowolony z występu?itp.
– budzić poczucia sprawstwa, wiary we własne siły i możliwości, np. wierzę w ciebie, spróbuj, trzymam kciuki itp.
– okazywać empatię- empatycznie reagować na emocje oraz potrzeby innych osób;
– uczyć szacunku do uczuć i emocji innych osób; nie wyśmiewać,
– uwrażliwiać na potrzeby innych ludzi i niesienia pomocy potrzebującym, np. poprzez udział w akcjach charytatywnych, pomoc osobom słabszych, starszym, niepełnosprawnym,
– zapewnić dziecku kontakt z rówieśnikami,
– rozróżniać i nazywać pozytywne i negatywne zachowania społeczne,
– zawierać umowy, odwoływać się do nich,
– używać zwrotów grzecznościowych w domu i poza nim,
– reagować na występujące zachowania niepożądane- poszukiwać skutecznych rozwiązań, w razie potrzeby zapytać, np. wychowawcę,
– rozwijać umiejętności współzawodnictwa, według zasad zdrowej rywalizacji, np. poprzez wspólne gry planszowe, itp.
Polecane książki dla rodziców:
Polecane strony internetowe:
Polecane książki dla dzieci: