S
Autor innowacji:
mgr Anna Kubala
mgr Agnieszka Zwada
Miejsce wdrażania innowacji :
Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie
Założenia innowacji:
Głównym założeniem innowacji „ Obserwuję, poszukuję, wnioskuję..” było rozbudzenie zainteresowań uczniów przedmiotami przyrodniczymi, rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia do rozwiązywania problemów. Nauki przyrodnicze to przede wszystkim szeroko pojęty obszar badawczy i doświadczalny. Doświadczenia mobilizowały uczniów do działania, rozwijały spostrzegawczość, zdolność obserwacji oraz wnioskowania. Innowacja miała charakter organizacyjno – metodyczny . Rozszerzała treści zawarte w podstawie programowej a nawet często wykraczała poza nie. Była przedsięwzięciem, które miało na celu odejście od tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy i zwiększeniem ilości prowadzonych doświadczeń , eksperymentów,projektów , które ze względu na czasochłonność nie pozwalają na zbyt częste stosowanie ich na jednostkach lekcyjnych.
Zakres innowacji
Innowacja objęła klasy IV- VIII i była realizowana na lekcjach przyrody, biologii, geogarfii, fizyki oraz na zajęciach pozalekcyjnych (dwa razy w miesiącu) przez okres od września 2018r – do maja 2019r .
Celem innowacji było:
Poszerzenie umiejętności oraz wiedzy praktycznej uczniów z dziedziny przedmiotów przyrodniczych, rozwój zainteresowań przyrodniczych, kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi,większa samodzielność i odpowiedzialność za pracę własną i grupową, dokumentowanie prowadzonych obserwacji i prezentowanie wyników swojej pracy.
Działania, które były podejmowane na zajęciach podczas realizacji zaplanowanych zadań:
Problem badawczy : Czy ocet zmieni właściwości kości i skorupki jaja kurzego?
Problem badawczy : Czy magnes przyciąga wszystkie przedmioty?
Problem badawczy : Czy woda w Kamiennej jest czysta?
Erupcja wulkanu
Wykrywanie skrobi w różnych produktach spożywczych
Mikroskopowanie i wykonywanie preparatów mikroskopowych
Zakładamy hodowlę pantofelka
Szukamy pantofelków w kropli wody
Lubimy wodę
Wilekie quizownie na zajeciach przyrodniczych
Sztuczny śnieg
Co to są superabsorbenty i czy można cieszyć się śniegiem w lecie?
Boraksowy glutek, czyli masa typu slim
Wystawa w Muzeum Przyrody i Techniki Wszystko jest liczbą
Bieszczady
Projekty edukacyjne ( przyroda klasa VI : Układ Słoneczny, 7 cudów świata, 10 najinteligentniejszych zwiarząt świata, Najcięższe zwierzęta świata; Fizyka klasa VIII- Jak wytworzyć energię elektryczną domowym sposobem?”, Złudzenia optyczne ).
Ewaluacja:
Została przeprowadzona ankieta ewaluacyjna wśród uczniów biorących udział w zajęciach pozalekcyjnych.
W czasie trwania innowacji była prowadzona dokumentacja – ( zdjęcia, scenariusze zajęć, plakaty, prezentacje multimedialne itp). Informacje z realizacji zaplanowanych działań zamieszczano na stronie szkoły w zakładce Innowacje Pedagogiczne.
Wyniki ewaluacji zajęć:
5 = zdecydowanie TAK,
4 = raczej TAK,
3
= nie wiem…, może,
2 = raczej NIE,
1 = zdecydowanie NIE.