Ważne jest, aby uczniowie nauczyli się matematyki „praktycznej” o szerokiej stosowalności w codziennym życiu wraz z umiejętnością samodzielnego, elastycznego i w miarę sprawnego użycia elementarnych pojęć i operacji matematycznych. Aby zetknąć się z realistycznym wykorzystaniem matematyki, opartym na sytuacjach naturalnych dla ucznia, wraz z klasą VII i VIII wybraliśmy się na pieszą wycieczkę do ,,Przystani Wodnej” w Brodach. Zadaniem uczniów było grupowe układanie i rozwiązywanie zadań opisujących wycieczkę.
W tego typu zadaniach uczniowie:
• rozwijają i doskonalą własne drogi rozwiązań – nauczyciel nie wtrąca się do dyskusji nad rozwiązaniem zadania, nie próbuje narzucać, ani nawet sugerować metody rozwiązania,
• stosują różne poziomy pracy, ( nauczyciel nie zmusza ich do stosowania algorytmów i standardowych metod,
• wypracowują modele i schematy nadające się jako stałe oparcie dla myśli dziecka.
W tworzonych przez siebie zadaniach uczniowie szacowali:
– miarę kąta wypukłego i wklęsłego między rączką wędki, a żyłką,
– obliczali, ile potrzeba herbaty dla dwudziestoosobowej grupy (pojemność kubka wynosiła 0,2 litra i napełniany był do 2/3 wysokości ),
– na podstawie etykiety, szacowali procentową zawartość poszczególnych składników chleba,
– podawali przybliżoną wagę porcji grillowej.
Opiekę nad uczniami sprawowały Panie: Danuta Turek i Małgorzata Tomczyńska.