
Nazwa szkoły: Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie
e-mail: sp.stykow(at)wp.pl
Autor:
Imię i nazwisko – Anna Kubala
Wykształcenie – wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
Stanowisko – nauczyciel przyrody, geografii, biologii, historii
Stopień awansu zawodowego – nauczyciel dyplomowany
Imię i nazwisko – Agnieszka Zwada
Wykształcenie – wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
Stanowisko– nauczyciel fizyki, informatyki
Stopień awansu zawodowego– nauczyciel dyplomowany
Temat: Obserwuję, poszukuję, wnioskuję…
Przedmioty nauczania objęte innowacją: przyroda, geografia, biologia, fizyka, koło ekologiczno- przyrodnicze Młodzi Ekolodzy.
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Beneficjenci : uczniowie klas IV – VIII
Czas trwania innowacji : rok szkolny 2018/2019, 2019/2020
Nauki przyrodnicze to przede wszystkim szeroko pojęty obszar badawczy i doświadczalny. Doświadczenia mobilizują do działania, rozwijają spostrzegawczość, zdolność obserwacji oraz wnioskowania.
Poprzez doświadczenia uczniowie w naturalny sposób przyswajają wiadomości i umiejętności. Uczą się współpracy, odpowiedzialności za przydzielone zadanie oraz korzystania z instrukcji. Dostrzegają związek między nauką, a życiem codziennym.
Inspiracją do opracowania innowacji był fakt, że dzieci chętnie przystępują do wszelkich zadań, które mają charakter doświadczenia lub eksperymentu. Zajęcia zawierające tego typu działania wyzwalają w uczniach większą aktywność, chęć do działania, prowokują pytania, prowadzą do szybszego i częstszego formułowania wniosków oraz ogólnie wzmagają zainteresowanie prezentowanymi treściami. Dotyczy to zarówno uczniów osiągających dobre i bardzo dobre wyniki w procesie nauczania jak i uczniów słabych.
Niestety, obszerność i różnorodność materiału w programach przedmiotów przyrodniczych , a także czasochłonność doświadczeń i eksperymentów nie pozwalają na zbyt częste stosowanie tych działań w ramach programowych jednostek lekcyjnych.
Pomysł stworzenia innowacji wykraczającej poza treści podstawy programowej powstał w celu wzbudzenia i pogłębienia przyrodniczych zainteresowań uczniów. Jest on przedsięwzięciem, które ma na celu odejście od tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy. Jego zadaniem jest usamodzielnienie pracy ucznia w procesie kształcenia, rozwinięcie inwencji twórczej i zachęcenie go do podejmowania nowych inicjatyw.
W trakcie zajęć uczniowie będą pracować samodzielnie, w parach, bądź w grupach, co umożliwi kształtowanie umiejętności pracy w zespole. Wykonywane doświadczenia lub eksperymenty będą poprzedzone komentarzem wprowadzającym, a zakończone wspólnym wyciąganiem wniosków. Przed każdym doświadczeniem uczniowie otrzymają szczegółową instrukcję. Konieczność korzystania z instrukcji kształtuje umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Mamy nadzieję, że przeprowadzenie ciekawych doświadczeń, obserwacji, wyciąganie z nich wniosków rozbudzi zainteresowanie uczniów przedmiotami przyrodniczymi oraz przekona ich do zdobywania i pogłębiania wiedzy, co w konsekwencji podniesie wyniki nauczania.
Główną przyczyną wprowadzenia innowacji jest rozbudzenie zainteresowań ucznia przedmiotami przyrodniczymi, rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia do rozwiązywania problemów.
Adresatami innowacji są uczniowie klas IV – VIII. Na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych ( Koło ekologiczno-przyrodnicze ) samodzielnie w domu będą oni rozwiązywać zadania problemowe, wykonywać doświadczenia, eksperymenty, zadania praktyczne. Dodatkowe zajęcia, które będą prowadzone w terenie umożliwią wykorzystanie najbliższego środowiska jako źródła wiedzy przyrodniczej. Zajęcia takie stwarzają szansę głębszego poznania świata przyrody, rozwijają uzdolnienia i pasje uczniów, pobudzają ciekawość i kreatywność. Są także źródłem wiedzy o środowisku lokalnym, regionie i kraju. Uczą umiejętności obserwacji środowiska i dokonywania ich opisu, posługiwania się mapą, kompasem, przewodnikami, atlasami roślin i zwierząt oraz prostym sprzętem badawczym.
Prowadzone obserwacje umożliwią uczniom zrozumienie, że środowisko przyrodnicze jest niezbędnym warunkiem rozwoju społeczeństwa. Planowane wyjścia, wycieczki, wyjazdy wzbogacą wiedzę przyrodniczą uczniów i uświadomią im, iż należy chronić środowisko. Oglądanie okazów żywych zwierząt, pokazy przyrodnicze rozbudzą w uczniach ciekawość.
Dzięki przeprowadzonym projektom przedmiotowym, konkursom uczniowie szybciej zdobędą przewidziane wiadomości i umiejętności, będą mieli możliwość korelacji wiedzy z różnych przedmiotów. Działania, które podejmą zachęcą do aktywności nawet te osoby, które do tej pory były bierne.
dla uczniów:
dla nauczycieli:
dla rodziców:
dla szkoły :
Cel główny :
Cele szczegółowe :
Harmonogram działań
| 
 Lp.  | 
 Zaplanowane działania  | 
 Termin/częstotliwość realizacji  | 
| 
 1.  | 
 Rozwiązywanie zadań problemowych 
  | 
 2 razy w semestrze  | 
| 
 2.  | 
 Wykonywanie doświadczeń, eksperymentów, zadań praktycznych  | 
 1 raz w miesiącu  | 
| 
 3.  | 
 Zajęcia w terenie 
  | 
 2 razy w semestrze  | 
| 
 4.  | 
 Wyjścia, wyjazdy, wycieczki związane z bogactwem przyrodniczym, ochroną środowiska  | 
 1-2 razy w roku szkolnym  | 
| 
 5.  | 
 „ Żywe lekcje przyrodnicze „ · pokazy · oglądanie okazów żywych zwierząt  | 
 1 raz w roku szkolnym  | 
| 
 6.  | 
 Projekty przedmiotowe i edukacyjne 
  | 
 2 razy w semestrze  | 
| 
 7.  | 
 Konkursy interdyscyplinarne, przyrodnicza liga zadaniowa  | 
 2 razy w roku szkolnym  | 
| 
 8.  | 
 Dokumentowanie podjętych działań : · prezentacje · zdjęcia · filmy · foldery · albumy · pomoce dydaktyczne  | 
 Przez cały okres trwania innowacji  | 
Sposoby ewaluacji :
Finansowanie innowacji:
 Realizacja innowacji nie wymaga dodatkowych środków finansowych. Realizowana będzie z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych dostępnych w szkole.