Na czas zamknięcia szkół jednym z zadań biblioteki jest wskazanie uczniom zastępstwa: gdzie mogą znaleźć darmowe książki.
Poniżej przedstawiam aktualizowany wybór kilku bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.
WOLNY DOSTĘP – BIBLIOTEKI CYFROWE
Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.
Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Chmura Czytania zawiera ciekawe książki polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.
ZAPRASZAM DO KORZYSTANIA Z PODANYCH PROPOZYCJI.
JUSTYNA ŚPIEWAK
CELE: Uczeń:
Co roku 2 kwietnia w dzień urodzin duńskiego baśniopisarza – H.CH. Andersena obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki. Święto to zostało zainicjowane w 1967 r. Od tamtej pory jego celem jest wspieranie czytelnictwa, a tym samym rozwijanie wyobraźni wśród dzieci i młodzieży.
W ubiegłym roku w naszej szkole w kwietniu obchodziliśmy również Święto Urodzin Andersena we wszystkich klasach. Aby kontynuować tę akcję czytelniczą, bardzo proszę dzieci o znalezienie na YT choć jednej baśni Andersena i wysłuchanie jej. Wpiszcie ,,Pan Andersen opowiada” i wyświetli się mnóstwo baśni do posłuchania. Będzie to zarazem Wasz odpoczynek w natłoku obowiązków szkolnych. Można również poczytać książkę, jeśli macie w domowej biblioteczce Baśnie Andersena.
Uczniowie starszych klas w wyszukiwarce Google znajdą również wiadomości – ,,Hans Christian Andersen- historia smutnego Duńczyka”. Poczytajcie i poszerzcie swoją wiedzę dotyczącą postaci pisarza.
Myślę, że będzie to dla każdego dobra lekcja, która wprowadzi każdego z Was w zakątki trudnego dość życia znanego na całym świecie baśniopisarza.
A może ktoś w ramach odpoczynku od komputera zrobi pracę plastyczną na temat H. CH. Andersena i jego baśni?
Zabawa dla chętnych.
Przeczytajcie wiersz „Prima Aprilis” Emilii Waśniowskiej. Waszym zadaniem jest uporządkowanie poplątanych tytułów baśni. Jeśli odgadniecie wszystkie baśnie, policzcie ile pojawiło się tytułów baśni, których autorem jest H. CH. Andersen.
„Prima aprilis”
Czerwony Kopciuszek,
Jaś, brzydkie kociątko,
Małgosia z zapałkami
i w butach kaczątko.
Śnieżka na ziarnku grochu,
księżniczka z zapałkami,
śpiąca sierotka Marysia,
kapturek z krasnoludkami.
Kruk z koszyczkiem dla babci,
wilk z serem w dziobie i lis
przywitało wesoło
i hucznie – prima aprilis.
Tańczyli aż do rana
i pogubili się właśnie,
może im pomożecie
odnaleźć właściwe baśnie.
Emilia
Waśniowska
Miłego słuchania i czytania życzę.
Justyna Śpiewak
Jak karnawał to zabawa – jak zabawa to muzyka. A żeby ją bliżej poznać i zainteresować z pomocą przyszedł Klub Czytelniczy. Starsze koleżanki tym razem przeczytały bajkę pt. “Czterej muzykanci z Bremy”, którą dzieci z uwagą wysłuchały. Przedszkolaki pięknie odpowiadały na pytania dotyczące bajki. Następnie dziewczyny z Klubu Czytelniczego pomogły przedszkolakom wykonać instrumenty muzyczne, a po skończonej pracy wszyscy wspólnie bawili się przy skocznej zabawie z gazetami.
Dnia 27 lutego 2020 r. w ZPO w Stykowie odbyło się ,, Pasowanie na czytelnika” uczniów
klasy I, przygotowane przez Justynę Śpiewak.
Głównym celem uroczystości było zachęcenie uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.
Pasowanie na czytelnika, to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki.
Zanim jednak młodsi koledzy złożyli przyrzeczenie, obejrzeli wraz ze swoją wychowawczynią
Panią Dianą Raban przedstawienie przygotowane przez uczniów klasy VII i VI b oraz uczennice z Klubu Czytelniczego z kl. VIII.
Pierwszacy dowiedzieli się jak dbać o książki, w jaki sposób należy zachowywać się w bibliotece, co można robić w czytelni. Otrzymali od starszych kolegów wydrukowane ,,Prośby książki”, które po uroczystości mieli wkleić do zeszytów.
Dzieci z klasy I świetnie poradziły sobie z bajkowymi zagadkami, które sprawdziły ich wiedzę na temat bohaterów baśni i bajek.
Następnie przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą szanować książki,
a Pani wicedyrektor Elżbieta Rozwadowska ,,Wielką Księgą Bajek” dokonała pasowania każdego z uczniów. Otrzymane pamiątkowe dyplomy oraz piękne zakładki do książek sprawiły pierwszakom ogromną radość.
Na zakończenie wszyscy stanęli do pamiątkowego zdjęcia. Uroczystość pasowania na czytelnika była wstępem do udziału naszej szkoły w kampanii ,,Cała Polska czyta dzieciom”.
W Dzień Pluszowego Misia nasze przedszkole odwiedziły starsze koleżanki z Klubu Czytelniczego pod opieką p. J. Śpiewak.
Dziewczynki przeczytały bajkę pt. “Miś Uszatek” i podjęły rozmowę z dziećmi na temat przeczytanego tekstu. Później wspólnie wykonały pracę plastyczną i zabawiły się w kole przy piosence “Stary Niedźwiedź”.
Temu dniu towarzyszyło przesłanie “Wszyscy misie kochamy i mocno przytulamy”. Takim akcentem zakończyło się to spotkanie.
W dniu 16 października przedszkolaki odwiedziły bibliotekę szkolną, gdzie czekała na nich Pani J. Śpiewak. Dzieci z wielką radością zapoznały się z magicznym dla nich miejscem. Dla dzieci była to pierwsza wizyta wśród tylu książek. Tematem spotkania było poznanie pracy bibliotekarza. Przedszkolaki zwiedziły bibliotekę, z wielkim zainteresowaniem przeglądały książki znajdujące się na półkach, ale szczególnie zainteresował ich dział dla najmłodszych. Dzieci dowiedziały się, co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachować. Zobaczyły także jak wygląda karta czytelnika oraz poznały zasady wypożyczania książek. Spotkanie w bibliotece nie mogło się odbyć bez głośnego czytania. Pani Justynka przeczytała wybraną przez dzieci bajeczkę.
Za dobre zachowanie przedszkolaki dostały kolorowankę. Dzieci podziękowały i obiecały, że wrócą do biblioteki.
Tegoroczny Tydzień Kultury Języka przebiegał pod hasłem ,,Wolność i niepodległość językowa to wolność i niepodległość umysłu”. Przedszkolaki poznały cele Projektu, a następnie obejrzały wystawę prac – plakatów wykonanych przez uczniów naszej szkoły.
W dniu 13. 03. 2019r. grupę przedszkolną odwiedziły dziewczynki z Klubu Czytelniczego pod opieką pani Justyny Śpiewak, która przedstawiła przedszkolakom cel spotkania i zaprosiła do wysłuchania utworów literackich . Uczennice: Natalia Kalisz, Angelika Gołębska,
Marta Jóźwik, Marta Kozieł i Julia Sieroń w bardzo ciekawy sposób przeczytały opowiadania, wiersze opisujące przyjście wiosny. Aby sprawdzić uwagę słuchaczy zadawały pytania, nagradzając poprawne odpowiedzi oklaskami. Następnie dzieci wykonały prace plastyczne, których tematem przewodnim było ,,Przyjście Wiosny”. Zorganizowano wystawkę prac. Wszystkie prace zostały nagrodzone, a niektóre wyróżnione . Przedszkolakom tak spodobał się pobyt gości , że zaprosili je do tańca integracyjnego, a później na słodkie pierniczki , które sami upiekli. Było to bardzo ciekawe i miłe spotkanie , które zapewne wkrótce powtórzymy.
Wszystkie inicjatywy i aktywności czytelnicze zrealizowane podczas obchodów Tygodnia Kultury Języka mają olbrzymi wpływ na rozwój dzieci, które poprzez naukę i zabawę uczą się poprawnej Polszczyzny oraz uświadamiają sobie potrzebę uczestniczenia w przedsięwzięciach językowych – tak ważnych dla podtrzymywania tradycji kulturalnych naszego kraju.
Dnia 1 marca 2019 r. w ZPO w Stykowie odbyło ,,PASOWANIE NA CZYTELNIKA ‘’ biblioteki szkolnej uczniów klasy pierwszej. Spotkanie zostało przygotowane przez uczniów z klasy VI i VII pod opieką p. J. Śpiewak.Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania. Pasowanie na czytelnika, to oficjalne przyjęcie do grona czytelników biblioteki. Zanim uczniowie złożyli przyrzeczenie, wysłuchali pięknych wierszy Juliana Tuwima zaprezentowanych przez uczniów z klasy VI m.in. Martę Gęburę, Zuzię Kasperkiewicz,Bartka Domagałę, Kubę Dwojaka, Kacpra Jedlińskiego, Bartosza Łuczkiewicza. Następnie uczennice z Klubu Czytelniczego – Natalia Kalisz, Angelika Gołębska i Marta Jóźwik zapoznały pierwszaków z zasadami korzystania z biblioteki oraz księgozbioru. Natalia Wiśnios z klasy VI jako Królowa Książka przedstawiła młodszym kolegom,, Prośby książki” tzn. jak o nie dbać i szanować podczas czytania. Aby ciągle o tym pamiętać, pierwszacy otrzymali wydrukowane ,,Prośby książek”, które po uroczystości mieli wkleić do zeszytów i stosować się do nich. Uczniowie klasy I spisali się na szóstkę odgadując bajkowe zagadki, które sprawdziły ich znajomość bohaterów baśni i bajek. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą kochać i szanować książki, oraz korzystać ich mądrości. Pani wicedyrektor Elżbieta Rozwadowska ,,Wielką Księgą Bajek” dokonała uroczystego pasowania każdego z uczniów. Nasi czytelnicy otrzymali piękne pamiątkowe dyplomy oraz kolorowe zakładki do książek przygotowane przez starszych kolegów. Spotkanie przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze. Po uroczystości uczniowie wraz z wychowawczynią p. Barbarą Michalczewską odwiedzili wspólnie bibliotekę szkolną. Zapoznali się z jej regulaminem, księgozbiorem oraz wypożyczyli książki, z czego radość była największa.
Z okazji 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Szkolnym Konkursie Plastycznym zorganizowanym przez bibliotekę szkolną. Konkurs był jednym z zaplanowanych zadań projektu realizowanego od ubiegłego roku przez Panie – Annę Kubalę i Justynę Śpiewak pt. ,, Mamy powody do radości, bo zbliża się 100 lat Niepodległości”.
Celem konkursu było :
– uczczenie 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę
– popularyzowanie życia i czynów twórcy niepodległości Polski – Józefa Piłsudskiego
– kształtowanie postaw patriotycznych i szacunku dla symboli narodowych
– promowanie twórczości plastycznej uczniów
Konkurs obejmował dwie grupy wiekowe: kl. I – III i IV – VIII. Uczniowie mogli wykonać następujące prace plastyczne:
1. Klasa I – ,, Polskie Symbole Narodowe – Flaga Polski’’
2. Klasa II – III – ,,Polskie Symbole Narodowe – Godło Polski”
3. Klasy IV- VIII – ,,Portret Marszałka Józefa Piłsudskiego”
Prace mogły być wykonane dowolną techniką. Dzieci miały okazję wykazać się nie tylko talentem artystycznym, ale także włączyć się w upamiętnienie 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę.
Do konkursu przystąpiło 39 uczniów. Jury wyłoniło następujących laureatów:
Klasa I – ,,Flaga Polski’’
I miejsce – Lilianna Walkiewicz
II miejsce – Maria Bułtralik
III miejsce – Natalia Koszarska
Wyróżnienia: Rafał Maciąg, Olaf Szot, Michalina Turek
Klasa II – III – ,,Godło Polski’’
I miejsce – Franciszek Jeziorski kl. III
II miejsce – Kaja Koszarska kl. III
III miejsce – Mateusz Wójcik kl. II
Wyróżnienie: Klaudia Wiśnios kl. III
Klasy IV – VIII – ,,Portret Marszałka Józefa Piłsudskiego”
I miejsce ex aequo – Wiktoria Bilińska kl. IVa i Amelia Turek kl. Va
II miejsce ex aequo – Małgorzata Jurczenia kl. Vb i Zuzanna Kasperkiewicz kl. VI
III miejsce – Julia Garbacz kl.IV b
Wyróżnienia: Gabriela Turek kl. IV b i Natalia Wiśnios kl. VI
9 listopada podczas szkolnej akademii z okazji 100 rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę wszyscy laureaci otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody z rąk Pani dyrektor Krystyny Kasicy oraz Pani wicedyrektor Elżbiety Rozwadowskiej. Pozostali uczniowie dostali słodkie upominki. Gratulujemy wszystkim oraz dziękujemy za udział w konkursie!
Przez cały rok szkolny jesteśmy w stałym kontakcie z Biblioteką Szkolną . Co najmniej raz w miesiącu odwiedza nas Pani bibliotekarka Justyna Śpiewak ze swoim ,,Klubem Czytelniczym” , który tworzą starsze koleżanki i koledzy z naszej szkoły . To oni czytają dla nas, zachęcają do wyrażania swoich emocji, uczuć, spostrzeżeń po wysłuchanej baśni, bajce, opowiadaniu, za pomocą wspólnych zabaw lub prac plastycznych. Wiedzą oni o tym , że otwarcie na literaturę , pokochanie książek jest najlepszą drogą do poznania świata. Atmosfera na zajęciach i zaangażowanie Pani bibliotekarki w sposób znaczący przyczyniły się do jeszcze większego zainteresowania czytelnictwem przez nasze dzieci.