Dla Rodziców

KONKURS PLASTYCZNY ROZSTRZYGNIĘTY

Rozstrzygnięcie Szkolnego Konkursu Plastycznego

    pt. ,,MOJA  ULUBIONA  POSTAĆ Z BAJKI”  organizowanego przez     bibliotekę szkolną  w ramach   XXVIII  Tygodnia  Kultury  Języka. 

Konkurs ogłoszony był na początku marca. Celem było propagowanie czytelnictwa wśród dzieci. Do rywalizacji przystąpiło 47 uczniów  z klas 0-III.

Jury w składzie: Elżbieta Rozwadowska, Diana Raban i Justyna Śpiewak  wyłoniło zwycięzców:

I miejsce ex aequo – Tomasz Turek  kl. I  i  Natalia  Koszarska  kl. II

II miejsce  ex aequo –  Kasia Chrząstowska i Julia Kosmala – kl. III

III miejsce ex aequo – Zuzia   Ziółkowska   kl. 0

                                    Zuzia  Łukawska  kl. I

                                    Wiktoria Jagieła  kl. II

                                    Szot   Olaf    kl. II

Wyróżnienie:   Rafał Maciąg kl. II  i  Lilianna Walkiewicz kl. II

Wyróżnienie  specjalneOliwia  Ziółkowska kl. IV – tylko jedna osoba z klas IV -VIII zdążyła  wziąć udział w konkursie.

        Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie.

Zwycięzcom gratulujemy!!  Nagrody zostaną wręczone po powrocie do szkoły.

                                                                                                     Justyna   Śpiewak

23 kwietnia – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

W czwartek  23.04.2020 obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.

To szczególne święto wszystkich czytelników, bibliofilów i miłośników książek. Obchodzone jest w celu promocji czytelnictwa.

      Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to  ustanowione w 1995 roku przez UNESCO doroczne święto mające na celu promocję czytelnictwa, edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim. Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii, kobiety obdarowywano w ten dzień czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek.

Tegoroczny Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony będzie 23 kwietnia w przestrzeni internetowej.

Moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją

Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.

Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2020 możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni.

Historia w pigułce – Światowy Dzień Książki

  • W Hiszpanii Dzień Książki to od 1930 roku oficjalne święto, a od 1964 roku obchodzi się je we wszystkich krajach hiszpańskojęzycznych.
  • 23 kwietnia świętuje się w Katalonii bardzo uroczyście. To dzień jej patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z tradycją tego dnia wręczano kobietom czerwone róże – symbol krwi smoka, którego pokonał Święty Jerzy. Z czasem kobiety też zaczęły dawać podarunki i były to właśnie książki.
  • Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii – w 1926 roku wystąpił z nim wydawca, Vicente Clavel Andres.
  • W 1995 roku UNESCO ustanowiło Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, a stało się to na wniosek rządu Hiszpanii.
  • 23 kwietnia to również ważna data dla literatury na całym świecie. W tym dniu, w roku 1616 zmarli: Miguel de Cervantes, William Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega (przy czym datę śmierci Shakespeare’a podaje się według kalendarza juliańskiego, a pozostałych dwóch – według gregoriańskiego).
  • 23 kwietnia to także rocznica urodzin lub śmierci kilku wybitnych pisarzy, między innymi Vladimira Nabokova, Maurice’a Druona, Halldora Laxnessa, Josepa Pla i Manuela Mejia Vallejo.
  • W Wielkiej Brytanii Dzień Książki obchodzony jest w marcu. 23 kwietnia to na Wyspach Dzień Świętego Jerzego. Jest on patronem Wielkiej Brytanii i to ważny dzień w narodowym kalendarzu.

                      Prawa autorskie

        23 kwietnia to nie tylko święto książek i czytelnictwa, ale też, jak sama nazwa wskazuje, dzień praw autorskich. Zarówno pisarze, jak i wydawcy wiedzą, że bez nich rynek książki pewnie by nie istniał.

Co to jest prawo autorskie? Zgodnie z definicją słownikową to „przepisy prawne określające uprawnienia przysługujące autorowi dzieła artystycznego, literackiego lub naukowego”. Oczywiście jest to duże uogólnienie i zagłębiając się w temat sprawa okazuje się bardziej skomplikowana. Na szczęście obecnie prawa autorskiego nie można utracić, chyba że właściciel dzieła dobrowolnie zrzeknie się go. I choć aktualnie większość utworów „z urzędu” jest chroniona prawami autorskimi od momentu powstania, to warto pamiętać o formalnościach, które w razie problemów mogą rozstrzygnąć ewentualne spory.

    23 kwietnia to bardzo  ważne święto promujące czytelnictwo. Zapraszam wszystkich uczniów do czytania książek. Młodsi mogą poczytać   razem z rodzicami. Zaplanujcie ten dzień z książką.

      A może ktoś prześle ciekawe zdjęcie z obchodów Święta Książki w swoim domu lub  rysunek. Zapraszam chętne osoby.

e- maila mojego znacie.

Justyna Śpiewak

PEDAGOG SZKOLNY RADZI Co robić z dzieckiem w czasie nudy,czyli zabawa bez zabawek.

Nie chodzi o zabawki tylko o zabawę.


… i czas spędzony razem – beztrosko i spontanicznie.

            Domowe zacisze oferuje nieskończoną ilość gier i zabaw, które nie tylko pobudzają wyobraźnię i stymulują twórcze myślenie, ale także zachęcają do eksplorowania  i doświadczania otaczającej rzeczywistości i to wszystkimi zmysłami.

Czas spędzony z dzieckiem na kreatywnych zabawach jest doskonałą inwestycją  w jego rozwój, znakomitą okazją do budowania pozytywnej relacji i pogłębiania wzajemnej więzi.


Jak się bawić?

Pomysły na zabawy bez zabawek.


Włącz do zabawy przedmioty codziennego użytku.

Inspiruj się tym, co masz wokół – w kuchni, salonie, łazience, w ogrodzie!

Zaufaj także swojemu dziecku.

Zaobserwuj, jaki ono ma pomysł na zabawę i pozwól mu przejąć inicjatywę  lub zainicjuj taniec przy ulubionej muzyce, naśladowanie ruchów pojazdów czy zwierząt, łapanie piłeczki, czy budowanie jak najwyższej wieży z klocków to proste zabawy, które pozwolą nie tylko poćwiczyć mięśnie, ale także np. zmysł równowagi czy koordynację.

Żeby spalić nadmiar dziecięcej energii, zaproponuj dzieciom jakąś formę ruchu                  w domu.

Jeśli macie schody, to kwadrans chodzenia po schodach zastąpi wam solidny energiczny spacer.

A może wolicie gimnastykę, fitness?

To wszystko przyda się i małym, i dużym.

Możesz zaproponować wspólne gotowanie, czytanie książek, rysowanie ilustracji, lub obrazków zaczynając od narysowania dziecku jednego kształtu, który dokończy samodzielnie.


Poniżej przedstawione są przykładowe zabawy bez zabawek, z których każdy wybierze coś dla siebie.

1. Mąka 
Ten biały puch sprawdza się znakomicie w zabawach usprawniających zdolności małych paluszków. A ile przy tym frajdy! 

  • Rysowanie na mące – na talerzyk lub tackę wsypujemy warstwę mąki.

Dziecko rysuje wodząc palcem po dnie naczynia.

  • Masa solna – z połączenia mąki z solą i wodą powstaje masa solna (szklanka mąki, szklanka soli i pół szklanki wody).

 Zabawę dla dziecka może stanowić sam proces przygotowania masy – mieszanie, ugniatanie, zanurzanie rąk i wręcz taplanie się w tworzącej się masie.

 Zabawą może być także tworzenie z masy solnej różnych stworów, figurek, przedmiotów. Masa ta jest bardzo plastycznym materiałem do prac, które można utwardzić poprzez wypiekanie, a następnie udekorować za pomocą farb.

  • Mąkolina – z połączenia mąki pszennej z olejem (4 szklanki mąki i pół szklanki oleju) tworzy się masa przypominająca swą konsystencją piasek.

 Zabawy z wykorzystaniem mąkoliny to uczta dla zmysłu dotyku, a wraz z foremkami (do piaskownicy albo do ciasta) stanowi wspaniałe przypomnienie lata.

  • Gniotki – po wsypaniu mąki do balona powstaje tzw. gniotek, czyli kuleczka zmieniająca swoje kształty pod wpływem dotyku.

 Warto ją odrobinę ożywić np. dorysowując oczy, usta i dokładając zwariowaną czuprynę np. z włóczki.

  • Pierogi, a może pierniki – mąka to składnik wielu dań obiadowych i słodkości. Wykorzystaj naturalną ciekawość dziecka i pozwól sobie pomóc w lepieniu pierogów, mieszaniu ciasta, wykrawaniu czy zdobieniu pierników. 

2. Ziarna 


Ryż, groch, fasola, kawa, ciecierzyca, pieprz…

Jest wokół nas bardzo wiele ziaren i ziarenek, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem stymulując zmysł dotyku, wzroku a nawet słuchu.

  • Akcja segregacja – wsyp przynajmniej dwa rodzaje ziaren do miski i poproś dziecko, aby je posegregowało.

To wyzwanie dobrze sprawdza się w przypadku maluchów. Starsze dzieci mogą zainteresować się przenoszeniem np. ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w odległości 2-3 metrów.

Dużą przyjemność sprawia także samo dotykanie ziaren i ich przesypywanie.

  • Kolorowa posypka – wystarczy kolorowa krepa, ryż i ciepła woda, by te małe ziarenka zamieniły się w bajeczną posypkę. Jak to zrobić? Wkładamy krepę do naczynia z ciepłą wodą. Kiedy woda zostanie zabarwiona wyciągamy krepę i wrzucamy ryż na ok. 5 minut. Po odsączeniu ziaren należy je dobrze wysuszyć i bawić się do woli.
  • Grzechotki – wsypując ziarna do jakiegokolwiek plastikowego lub metalowego opakowania po kosmetykach czy żywności stworzysz znakomity instrument domowej roboty. Możesz poeksperymentować z dzieckiem i stworzyć grzechotki o odmiennych dźwiękach wsypując inną ilość lub rodzaj ziaren.
  • „Wyklejziarnki”– przyklejając różnorodne ziarna do papieru można stworzyć zaskakujące arcydzieła. Ziarenka mogą stanowić całość jak i element prac plastycznych (np. ziarna kawy uzupełniają postać narysowanej wcześniej dziewczynki i stają się guzikami przy sukience).

3. Kubki i puszki.


Plastikowe, papierowe, metalowe…

  • Budowanie – z wielu kubków można tworzyć wyjątkowe budowle, większe od samych dzieci.

 Do takiej zabawy najlepiej nadają się kubki po np. jogurtach. Nic nie kosztują, a mogą stać się ulubioną kolekcją „klocków”, których ilość stale się zwiększa i daje nowe możliwości konstrukcyjne.

Część dzieci czerpie największą radość z budowania, część z burzenia.

Takie plastikowe kubeczki sprawdzają się w obu przypadkach, gdyż są lekkie, dość mocne a zarazem bardzo bezpieczne.

  • Telefon – połączenie dwóch kubków sznurkiem po jego naciągnięciu tworzy telefon. Baw się na różne sposoby. Powtarzajcie słowa. Mówcie cicho, głośno, cienkim i grubym głosem. Udawajcie, ze rozmawiacie przez telefon.
  • Z kubka do kubka – dzieci uwielbiają zabawy z wodą.

Do jednej z najprostszych można zaliczyć przelewanie wody z kubka do kubka. Wystarczy, że przygotujesz tacę czy blaszkę do ciasta, które będą wyznaczały miejsce zabawy. Dzięki temu zabezpieczysz przed zamoczeniem ubrania jak i przestrzeń wokół dziecka.

Zdaje się, że dla wielu rodziców to właśnie bałagan bądź potencjalne zniszczenia stają się dużym hamulcem w zabawie.

Zamiast rezygnować z pewnych aktywności zastanów się, jak możesz ograniczyć szkody.

  • A kuku! – to jedna z najstarszych zabaw na spostrzegawczość, która za każdym razem sprawia ogromną frajdę. Skarb, którym może być guzik lub ulubiony klocek, schowany pod jednym z trzech kubków, próbuje umknąć czujnym oczom dziecka. Zabawa polega na tym, by nie stracić go z pola widzenia.

4. Gazety 


Jak wykorzystać stare czasopisma bądź gromadzące się broszury reklamowe?

  • Papierowa koszykówka – zgnieć papier i stwórz z niego kule. Wraz z dzieckiem rzucajcie do celu, jaki sobie wyznaczycie. Tytułowy kosz może zastąpić garnek, miska, karton, a także obręcz zrobiona z twoich lub dziecięcych ramion.
  • Statki – przypomnij sobie, jak w prosty sposób można zrobić z papieru statek lub czapkę. Naucz tego krok po kroku swoje dziecko i włączcie papierowe cacko do wspólnej zabawy. Razem puszczajcie statki np. w wannie lub w misce.

Jeśli wciągną was tego typu prace idźcie poziom wyżej i sięgnijcie po origami.

  • Wdech-wydech – podrzyjcie papier na małe kawałki, a następnie przy użyciu słomki na wdechu przenoście małe skrawki np. z talerzyka na talerzyk.

 Odwrotną wersją tego zadania jest położenie papierka na dłoni i za pomocą siły własnego wydechu wprawienie go w ruch.

 Aktywności te usprawniają rozwój mowy i są ważnym elementem profilaktyki logopedycznej.


5. Włóczki 


Za pomocą kolorowych nitek można wyczarować różne zabawy.

  • Pajęczyna – użyj włóczki do stworzenia sieci będącej domowym torem przeszkód dla dziecka, a może nawet wszystkich członków rodziny.

Wykorzystaj stoły i krzesła oraz wszystkie elementy w mieszkaniu, które ułatwią przygotowanie sieci do tego wyzwania na gibkość.

  • Wazoniki – Posmaruj butelkę klejem, a następnie owijaj ją starannie włóczką tworząc kolorowe wzory. W ten sposób powstanie własnoręcznie zrobiony wazon.
  • Wyklejanie włóczką – malownicze, wielobarwne prace z włóczki mogą powstać także na kartce papieru. Ciekawe efekty daje nakładanie włóczki w formie spirali, fal, pasków. 
  • Pompon – to jeden z prostszych sposobów na wykonanie puchatej kulki.

Zwińcie włóczkę na prostokątnym kawałku papieru, na kubku lub innym przedmiocie, z którego będzie można ją potem zsunąć. W połowie szerokości tak powstałej pętli, w jej poprzek zawiąż ciasno supełek, a następnie rozetnij włókna na końcach.

 Tak powstała wyjątkowa piłka może posłużyć do dalszych zabaw lub stać się po prostu zabawką.


6. Poduszki 


Nadają się nie tylko do spania! Mają sobą o wiele więcej do zaoferowania.

  • Masażyki – miękka poduszka nadaje się idealnie pod głowę lub brzuszek dziecka, kiedy podsuwa swoje plecy do masowania.

Masażyk może przybrać wesołą formę opowiastki, której elementy odzwierciedlone są za pomocą ruchu (np. „Pisze Pani na maszynie…”). Można samemu tworzyć historie i malować je dłońmi na plecach dziecka.

  • Mostek – rozłóż poduszki na podłodze. Niech staną się mostem nad rwąca rzeką, po którym należy przejść utrzymując równowagę.
  • Przytulanki – za pomocą szalika zwiąż poduszkę w połowie szerokości .

W ten sposób powstanie maskotka. Nałóż na nią czapkę, a może będzie jej pasowała koszulka twojego dziecka?

Poduszkowe przytulanki mogą stać się przedszkolakami w grupie prowadzonej przez dziecko lub zwierzątkami, z którymi należy wyjść na spacer. 



PEDAGOG SZKOLNY RADZI

ĆWICZENIA DOBREJ PAMIĘCI

Pamiętaj!

ćwiczenie pamięci to nic innego, jak powtarzanie w różnych formach poprzez: słuchanie, zapamiętywanie, czytanie, przeglądanie, pisanie.

Koncentracja uwagi :
Można ją uzyskać tylko dzięki ćwiczeniom, np. przedmiot nielubiany zapamiętujemy trudniej i dłużej – koncentrację uwagi ćwiczymy etapami. :

  • na początku codziennie 15 minut,
  • po tygodniu 20 – 25 minut,
  • po 2 – 3 tygodniach koncentracja uwagi przychodzi łatwiej.

Zainteresowania:

  • Przedmiot, którym się interesujemy, odrabiamy znacznie szybciej i z mniejszym zmęczeniem.
  • Dłużej pamiętamy poznane wiadomości.

Zrozumienie:

  • Dobre zrozumienie to powiedzenie czegoś własnymi słowami – to co jest dla nas zrozumiałe uczymy się dwa razy krócej.
  • Zawsze w tym mogą ci pomóc: słowniki, encyklopedie, nauczyciele, rodzice, koledzy.

TECHNIKI ZAPAMIĘTYWANIA


Działanie:

  • Podkreślamy w książce najważniejsze rzeczy (szczególnie ważne dla wzrokowców).
  • Sporządzamy plan rozdziału ( będzie pomocny przy różnych powtórkach ).


Czas:

  • Doświadczenia wykazały, że lepiej pamiętamy materiał 2-3 dni po nauczeniu niż bezpośrednio po wyuczeniu (nie ucz się trudnych przedmiotów z dnia na dzień, gdyż towarzyszy ci stres oraz słabsza pamięć).

Powtarzanie:

  • Korzystnie na zapamiętywanie wpływa powtórzenie materiału (2-3 razy), szczególnie rano.
  • Jeżeli jesteś słuchowcem, ucz się i powtarzaj na głos.

Kolejność odrabiania lekcji :

  • Zła: odrabiasz jedna po drugiej lekcje z tego samego bloku, np. język polski – historia – zapamiętujesz gorzej.
  • Prawidłowa: odrabiaj jedna po drugiej lekcje kontrastujące z sobą np. historia – matematyka.
  • Odrabiaj na przemian zadania pisemne, a potem ustne.
  • Zawsze zaczynaj od najtrudniejszych, kończ na najłatwiejszych (ulubione przedmioty).

Przerwy:

  • rób w czasie nauki przerwy:
  • krótsze (2-3 minutowe) w czasie nauki jednego przedmiotu,
  • dłuższe (10 minut ) przy przejściu od jednego do drugiego przedmiotu,


Przyjemny nastrój:

  • Mózg nasz posiada „mechanizm obronny” – czyli szybciej na ogół znikają z pamięci wspomnienia związane z przykrymi uczuciami.
  • Jeżeli chcesz dłużej pamiętać to, czego się nauczyłeś, bądź w pogodnym nastroju.

Techniki skutecznego uczenia z niektórych przedmiotów.


Język Polski:
Źle: – piszesz wypracowanie w ciągu jednego dnia w całości, zazwyczaj na czysto
       – piszesz „ tak jak wszyscy w klasie” czyli  przepisujesz z „ Internetu” w wyniku czego zdania są do siebie bardzo podobne
       – unikasz wyrażania własnych sądów i opinii,

Dobrze: – 1 dzień: ( ok. 10 minut ): luźna notatka, jak najwięcej własnych myśli.
               – 2 dzień: plan wypracowania (co chciałbyś, aby było na początku, w środku i na końcu).
               – 3 dzień: piszesz wypracowanie właściwe, korzystając z uprzednio przygotowanego planu i z kartki z myślami.

Język polski:

  • Pisz wypracowania w ciągu kilku dni (2-3 dni), by mieć czas na przygotowanie planu, luźnych „myśli”, a następnie napisanie wypracowania „na brudno” i czysto.
  • Wiersza ucz się całościowo, powtarzając kilkakrotnie dzięki temu będziesz go umiał długo, od początku do końca.
  • Jeżeli uczysz się „kawałkami”, najczęściej pamiętasz początek-pierwsze zwrotki
    – a koniec szybko zapominasz).

Zadania matematyczne:

Nie możesz rozwiązywać zadań :

  • nie znając
  • nie rozumiejąc
  • nie pamiętając całego przerobionego materiału

Jak uczyć się trudnych przedmiotów – przykłady.

Matematyka:

  • poświęcasz dodatkowy czas na matematykę. np. codziennie 15-20 minut powtarzając materiał, z którym masz trudności, (również z klas poprzednich);
  • powtarzasz ze zrozumieniem;
  • poprosisz o pomoc innych (np. rodziców, brata, nauczyciela, itp.);
  • przypomnisz sobie, czy nie rozwiązywałeś już zadania podobnego;
  • nie pracujesz nad zadaniem, kiedy jest już bardzo późno i jesteś zmęczony;
  • najlepiej rozwiązujesz je bezpośrednio po lekcji matematyki lub rano;
  • zaczynasz od zadań najłatwiejszych przechodząc stopniowo do trudniejszych.

Języki obce:

  • Tekst opracuj tego samego dnia , którego przerabiałeś z nauczycielem (lepiej pamiętasz to, co mówił nauczyciel, a zatem krócej będziesz pracować ) .
  • Tłumacz na bieżąco te słówka, które sprawiają ci najwięcej problemów (załóż zeszyt do słówek, ma to na celu szybsze kojarzenie wzrokowe, a nie bezmyślne wkuwanie na pamięć ).
  • Z każdym nowym słówkiem układaj 2 – 3 zdania.
  • Wypisuj po kilka zdań z podręcznika opuszczając w każdym zdaniu jedno słowo. Następnie uzupełnij puste miejsce brakującym słowem.
  • Co dwa, trzy dni sprawdzaj, które z nowych słówek umknęły ci z pamięci.

Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj !

Bibliotekarz radzi…

    Na czas zamknięcia szkół jednym z zadań biblioteki jest  wskazanie uczniom zastępstwa: gdzie mogą znaleźć darmowe książki.

 Poniżej przedstawiam aktualizowany wybór kilku bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.

WOLNY DOSTĘP – BIBLIOTEKI CYFROWE

WolneLektury.pl

Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.

Lektury.gov.pl

Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

ChmuraCzytania.pl

Chmura Czytania zawiera ciekawe książki  polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.

ZAPRASZAM  DO KORZYSTANIA Z PODANYCH  PROPOZYCJI.

                                                                                   JUSTYNA   ŚPIEWAK

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

Porady dla Rodziców … i nie tylko

Stres odosobnienia – jak sobie z nim radzić.

Szerzenie się pandemii COVID-19 i co za tym idzie: występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych, dezinformacja, problemy z dostępem do artykułów gospodarstwa domowego, straty finansowe  i poczucie piętna, zmiany w nawykach związanych ze snem i spożywaniem posiłków, problemy ze snem i koncentracją uwagi,  przedłużająca się izolacja społeczna rodzi olbrzymi stres. 

 „Kwarantanna to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego” – przekonuje norweski psycholog Atle Dyregrov.

Daje też ciekawe rady, jak poradzić sobie z odosobnieniem.

  1. Pamiętaj, że pełnisz służbę dla społeczeństwa zagrożonego korona wirusem.

Profesor Dyregrov radzi, by dobrze zrozumieć, na czym polega sens kwarantanny: „to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego; poddając się kwarantannie pomagasz innym nie zachorować”.

Taki sposób myślenia o epidemii i przymusie odosobnienia pozwala zachować szacunek do samego siebie i zapobiec poczuciu bycia napiętnowanym i osaczonym. A to jest kluczowe, by czas epidemii nie odcisnął się negatywnie na naszej psychice.

  • Bądź aktywny, planuj.

Procedury są tym, co w tych trudnych czasach pozwala zachować higienę psychiczną i nie popaść w apatię. „Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, dają poczucie przewidywalności i pozwalają ustrzec się od zniechęcenia i poczucia bezradności” – pisze Dyregrov.

Taki sposób funkcjonowania daje nam stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku i struktury w nowej i niejasnej sytuacji.

  • Kontakty społeczne są ważne.

Media społecznościowe pozwalają nam zachować kontakt z otoczeniem. Psycholog przekonuje, że właśnie w obciążającym psychicznie czasie epidemii jest on szczególnie istotny: „Pozostań w kontakcie z ludźmi! Upewnij się, że jest to stały punkt w twoim codziennym harmonogramie”.

  • Przejmij kontrolę nad niepokojącymi myślami.

Pełne niepokoju myśli o epidemii koronawirusa i stanie własnego zdrowia są czymś normalnym. Jeśli zajmują nam dużo miejsca, możemy spróbować je  kontrolować: oglądaj filmy lub seriale, graj w gry wideo, rozwiązuj krzyżówki albo gry logiczne takie, jak sudoku;  korzystaj z komunikatorów, by rozmawiać  z ludźmi i nie dopuść, by koronawirus był głównym tematem waszych pogawędek.

  • Zmartwienia? Tylko kwadrans dziennie.

U wielu z nas mimo stosowania przeróżnych technik, „odciągaczy” uwagi natrętne myśli nadal będą się pojawiały.

 Co wtedy?  

Profesor Dyregrov  radzi… by znaleźć na nie kwadrans w ciągu dnia i martwić się tylko wtedy.

”Zarezerwuj określony czas (10-20 minut dziennie), w którym możesz się martwić, ile chcesz.

Kiedy zmartwienia najdą cię poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: to jest coś, o czym warto pomyśleć podczas martwienia, nie teraz. Jeśli będziesz to mówić sobie samemu wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się twoim nawykiem. Nie planuj zmartwień późno w nocy” – zachęca.

  • Wystarczy kilka informacji na temat koronawirusa dziennie.

Ostatnia rada dotyczy ograniczenia informacji na temat koronawirusa, które  w ostatnich dniach płyną  do nas wszelkimi możliwymi kanałami.

Ograniczaj dostęp do mediów i skup się na informacjach pochodzących z wiarygodnych źródeł, zaglądaj   na Facebooka tylko kilka razy dziennie i nie śledzić nieustannie liczby zakażonych i zmarłych.

„Jeśli będziesz chronić się przed ciągłym sprawdzaniem mediów pod kątem wiadomości o wirusie, łatwiej   ci będzie zachować spokój” – zachęca profesor.

Źródła:

https://www.doz.pl/czytelnia/jak_radzic_sobie_ze_stresem_zwiazanym_z_pandemia_koronawirusa

https://www.medonet.pl/koronawirus