Aktualności

NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ

„NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ”

Program edukacji antytytoniowej dla uczniów kl. I-III szkół podstawowych

Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Nie pal przy mnie, proszę”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas I-III oraz ich rodziców.

Głównym celem programu „Nie pal przy mnie, proszę”, jest zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu, zwiększenie wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU:

  1. Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
  2. Program stanowi ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną.
  3. Program proponuje realizację zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci.
  4. Program ma charakter profilaktyczny, jednak jego głównym celem jest wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

CELE GŁÓWNE PROGRAMU:

  1. Zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu.

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

  1. Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.
  2. Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.
  3. Uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia.
  4. Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem.
  5. Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.

Zagadnienia programowe:

  1. Co to jest zdrowie?
  2. Od czego zależy nasze zdrowie?
  3. Co i dlaczego szkodzi zdrowiu?
  4. Co robić, gdy moje życie jest zagrożone?
  5. Nie pal przy mnie, proszę!

Metoda:

  • Podająca
  • Burza mózgów
  • Problemowa
  • Zadań stawianych dziecku
  • Graficznego zapisu
  • Twórczego rozwiązywania problemów

Formy pracy:

  • Indywidualna

Z przyczyn od nas niezależnych musimy przeprowadzić profilaktykę na odległość. Prosimy o wyrozumiałość.

  • KONKURS

Drogie dzieci! Ogłaszamy konkurs pt. „Nie palisz – życie ocalisz! ”

Prace można wykonać techniką dowolną i w dowolnym formacie. Prosimy o zrobienie zdjęcia swojej pracy i przesłanie do 29 maja 2020r. na e-meil do:

p. Magdalena Bryła venomia@wp.pl

p. Anna Rycombel annarycombel28@gmail.com

W tytule proszę podać nazwę szkoły, imię i nazwisko, oraz klasę,

np. ZPO w Stykowie Jan Kowalski kl. 2

Sposoby na stres – pedagog szkolny radzi

Stres to w obecnych czasach powszechny problem.

Dotyka on już nie tylko ludzi dorosłych, ale i dzieci.

         Do jego przyczyn można zaliczyć rosnące tempo życia, nadmiar bodźców, ale również wysokie oczekiwania i dużą ilość niezbędnych do wykonania zadań.

Stan ten dobrze jest znany głównie mieszkańcom dużych miast, jednak nie będzie on obcy również osobom żyjących w mniejszych skupiskach.

Można pokusić się o stwierdzenie, że stres jest chorobą cywilizacyjną, dlatego też dobrze jest znać skuteczne sposoby na stres, dzięki którym codzienne życie stanie się nieco łatwiejsze.

Jak walczyć ze stresem?

Stres w małych dawkach potrafi motywować do działania, jednak jego nadmiar niesie za sobą szereg negatywnych skutków.

Zalicza się do nich: rozkojarzenie, bezsenność, ból głowy, uczucie niepokoju, skłonność do popadania w nałogi, wrogie nastawianie do innych, nerwicędepresję i wiele innych chorób.

 Z tych to powodów nie wolno go bagatelizować.

Zdecydowanie lepiej jest dowiedzieć się, jak walczyć ze stresem, i spróbować znaleźć najskuteczniejszy w danej sytuacji sposób.

Sposoby na stres:

O ile może wydawać się to trudne, w walce ze stresem ważne jest pozytywne nastawienie.

Należy skupiać się na swoich, nawet najmniejszych, sukcesach, co pomoże                      w znalezieniu siły do następnych wyzwań, istnieją jednak jeszcze inne sposoby,                 do których zaliczyć można:

  1. zdrową dietę – odżywiony organizm jest mniej podatny na czynniki zewnętrze, w tym stres; by mu to zapewnić, powinno się codziennie spożywać owoce i warzywa oraz produkty o wysokiej zawartości magnezu (na przykład czekoladę – należy jednak wybierać tę o jak największej zawartości kakao, ponieważ to ono jest nośnikiem wspomnianej substancji),
  2. ćwiczenia relaksacyjne – polecane są szczególnie treningi tai chi, jogi oraz trening autogenny Schultza, jednak można też wypróbować łatwe ćwiczenie polegające na usadowieniu się prosto na krześle, podnoszeniu ramion, tak jakby chciało się dosięgnąć uszu i spokojnym obracaniu głową raz w jedną, raz w drugą stronę,
  3. uprawianie sportu – wysiłek fizyczny wyzwala w organizmie endorfiny – powszechnie nazywane hormonami szczęścia – dlatego regularne ćwiczenia pomogą w rozładowaniu napięcia i poprawie nastroju, a dodatkowo wpłyną pozytywnie na wygląd, co może być dodatkowym czynnikiem motywującym,
  4. ciepła kąpiel – to doraźny sposób radzenia sobie ze stresem (oraz spiętymi mięśniami), nie sposób jednak przecenić relaksujących właściwości ciepłej kąpieli z dodatkiem ulubionych soli lub płynów,
  5. sen – powinien trwać nieprzerwanie co najmniej 7 godzin, wysypianie się to prosty i skuteczny sposób na rozładowywanie zebranego w ciągu dnia napięcia,
  6. kontakt z bliskimi – w sytuacjach stresowych często pomocny okazuje się kontakt z drugim człowiekiem, wydzielane podczas spotkań z najbliższymi oksytocyna i endorfiny pomagają w relaksie i zdystansowaniu się od problemów.

Ćwiczenia na radzenie sobie ze stresem:

Powyższe sposoby charakteryzują się wysoką skutecznością, jednak nie zaszkodzi poznać również ćwiczenia na radzenie sobie ze stresem.

  Są to między innymi:

  1. ćwiczenia w oddychaniu –  weź głęboki wdech nosem i „dłuuuuugo” wypuszczaj powietrze ustami, ćwiczenie powtórz 10 razy,
  2. strząsanie napięcia – należy stanąć z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia, wdychać powietrze nosem, podnosząc równocześnie ramiona i barki, zatrzymać na chwilę powietrze, by wydychając je, energicznie strząsać ramiona,
  3. rozciąganie ciała – zależnie od możliwości powinno się siedzieć, stać lub leżeć i rozciągać mięśnie tak, jakby chciało się stać coraz dłuższym – co ciekawe, ziewanie w trakcie tego ćwiczenia tylko zwiększy jego efekty,
  4. skupienie – wbrew pozorom w życiu codziennym często brakuje skupienia, dlatego ćwiczenie to może pomóc w ograniczaniu stresu, trzeba po prostu przykładać uwagę do każdej wykonywanej czynności, skupiając się na chwili obecnej, dobrze jest unikać rozpraszaczy takich jak smartfon,
  5. wykonywanie czynności w nowy sposób – odświeżającą i pomocną w walce z nadmiarem stresu metodą jest również poszukiwanie nowych rozwiązań dla znanych od dawna czynności, przełamanie zautomatyzowanych reakcji pomaga w znalezieniu innego pola reakcji zarówno ruchowych, jak i emocjonalnych,
  6. uśmiech – uśmiech, nawet sztuczny, pomaga w rozładowaniu napięcia poprzez obniżenie poziomu kortyzolu i zwiększenie odporności, by zaś wywołać naturalny uśmiech w stresujących warunkach, wystarczy pomyśleć o czymś sprawiającym przyjemność, mogą to być tak miłe miejsca, jak i wydarzenia – skutek będzie równie dobry.

Psychologia proponuje różne metody radzenia sobie ze stresem, z których część została wymieniona powyżej.

 Kluczem do sukcesu jest jednak utrwalenie ich jako nawyków i regularne stosowanie w ciężkich sytuacjach.

 Jeśli jednak problem jest zbyt trudny do samodzielnego rozwiązania, nie zaszkodzi porada  psychologa lub innego specjalisty.

8-15 maja Tydzień Bibliotek

Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek obchodzony jest 8 maja od 1985 roku. Święto, zainicjowane przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskichod wielu lat rozpoczyna Tydzień Bibliotek (8-15 maja).

Hasłem tegorocznej edycji jest„biblioteka”oraz motto

                                         ,,Zasmakuj w bibliotece”

Dlaczego warto czytać nie tylko podczas Tygodnia Biblioteki

  • KSIĄŻKA POMAGA NAM ROZWIJAĆ JĘZYK I SŁOWNICTWO, WYRAŻAĆ 
  • MYŚLI  I ROZUMIEĆ INNYCH
  • KSIĄŻKA ROZWIJA MYŚLENIE, ROZSZERZA NASZĄ ŚWIADOMOŚĆ I CIEKAWOŚĆ ŚWIATA

https://biteable.com/watch/na-dzie-bibliotekarza-zalety-czytania-ksiazek-2547726

https://sp43bialystok.edupage.org/text2/

10 CIEKAWOSTEK O BIBLIOTEKACH

1. Na początek ciekawostka historyczna. W starożytnym Egipcie wszystkie okręty odwiedzające miasto zmuszone były oddać wszelkie posiadane książki do Biblioteki Aleksandryjskiej w celu ich skopiowania. Oryginały zostawały w Bibliotece, a kopia wracała do właściciela.

2. Choć brzmi to nieprawdopodobnie, w Stanach Zjednoczonych jest więcej bibliotek publicznych niż McDonalds’ów. Pracuje w nich 126,300 bibliotekarzy. To mniej więcej tylu, ilu mieszkańców liczy Opole albo Gorzów Wielkopolski.

3. Niektóre niemieckie miasta mają u siebie „Biblioteki Sztuki”, gdzie za kilka euro można wypożyczyć obrazy i rzeźby. Przez kilka miesięcy zdobią dom wypożyczającego, który może chwalić się „swoją” ambitną kolekcją.

4. Gdyby wszystkie książki z Biblioteki Kongresu USA zdigitalizować, zajęłyby ok. 15 terabajtów. Biblioteka jest największą tego typu instytucją na świecie. W jej zbiorach znajduje sięponad 162 mln różnego rodzaju dokumentów, w tym m.in. ponad 38,6 mln książek, 70,3 mln rękopisów, 5,6 mln map i atlasów, 14,2 mln fotografii, 17,1 mln mikrofilmów oraz 7,2 mln dokumentów muzycznych w ponad 470 językach

5. Biblioteka na Uniwersytecie Harvarda posiada w swojej kolekcji książki oprawione w ludzką skórę. Trzy tomy odkryto kilka lat temu, ale podejrzewa się, że w bibliotece może być ich więcej. Jedną z nich jest XVII-wieczny traktat o prawie hiszpańskim, w którym można znaleźć taką adnotację:

oprawa tej książki to wszystko, co pozostało po moim przyjacielu Jonasie Wright, który został żywcem obdarty ze skóry przez Wavuma [afrykańskie plemię] czwartego dnia miesiąca sierpnia 1632 roku. Król Mbesa dał mi tę książkę, która wcześniej należała do biednego Jonasa, razem z kawałkiem jego skóry, przeznaczonej na oprawę. Niech spoczywa w pokoju

6. W Norwegii możesz oddać książkę w dowolnej bibliotece w kraju, niezależnie od tego, gdzie została wypożyczona. Większość bibliotek posiada wrzutnie i skrzynki, dlatego można zrobić o dowolnej porze. Co ciekawe, nie obowiązuje tam limit wypożyczanych jednorazowo książek

7. W bibliotece w Oakland (Kalifornia) można wypożyczyć 3500 narzędzi. Być może jest to jakiś pomysł na przyciągnięcie mężczyzn do biblioteki? Wyobraźcie to sobie: przychodzą po wyrzynarkę, a wychodzą z „Królem” Twardocha ?

8. Nie wszystkie biblioteki wymagają ciszy. Biblioteka Tikkurila w Vantaa w Finlandii ma specjalne pomieszczenie do karaoke, gdzie goście mogą wykonywać tysiące piosenek. (W Finlandii jest wielu miłośników tej formy rozrywki). Szczęśliwie, nie przeszkadza się innym odwiedzającym bibliotekę – pokój jest całkowicie dźwiękoszczelny.

9. W bibliotece w Anchorage na Alasce można wypożyczać wypchane zwierzęta, kości, futra. Futro niedźwiedzia i wilka są jednymi z częściej wypożyczanych przedmiotów, są bowiem wykorzystywane podczas harcerskich uroczystości.

10. W Bibliotece Joanina na Uniwersytecie w Coimbrze w Portugalii mieszka sporo nietoperzy. Nikt nie zamierza ich stamtąd wyganiać, ponieważ zjadają insekty, które mogłyby zagrażać książkom.

     Mimo  sytuacji, w której znaleźliśmy się wszyscy w tym roku,  zachęcam Was  do odwiedzania tradycyjnych bibliotek. Proponuję również wizytę w wirtualnych  księgarniach, muzeach  i innych  instytucjach  kultury.

                     Proszę  zobaczyć prezentację: Najpiękniejsze  biblioteki świata.

Justyna  Śpiewak

 

PROGRAM EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ 2019/2020



Serdecznie informujemy, iż w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie kolejny raz realizowany jest Program Profilaktyki Antytytoniowej w następujących kategoriach:

I „Czyste powietrze wokół nas” kierowany do dzieci 5-6 letnich;

II „Nie pal przy mnie proszę” kierowana do klas I-III;

III „Bieg po zdrowie” kierowany do klas IV;

IV „Znajdź właściwe rozwiązanie” kierowany do klas IV-VIII;

Realizator:

Państwowa Inspekcja Sanitarna

Koordynator:

Magdalena Bryła

Anna Rycombel

KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWYCH POSTAW ZDROWOTNYCH WŚRÓD DZIECI JEST NAJSKUTECZNIEJSZYM DZIAŁANIEM W PROFILAKTYCE PALENIA TYTONIU

„NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ”

Program edukacji antytytoniowej dla uczniów kl. I-III szkół podstawowych

Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Nie pal przy mnie, proszę”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas I-III oraz ich rodziców.

Głównym celem programu „Nie pal przy mnie, proszę”, jest zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu, zwiększenie wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU:

  1. Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
  2. Program stanowi ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną.
  3. Program proponuje realizację zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci.
  4. Program ma charakter profilaktyczny, jednak jego głównym celem jest wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

CELE GŁÓWNE PROGRAMU:

  1. Zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu.

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

  1. Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.
  2. Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.
  3. Uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia.
  4. Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem.
  5. Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.

Zagadnienia:

  1. Co to jest zdrowie?
  2. Od czego zależy nasze zdrowie?
  3. Co i dlaczego szkodzi zdrowiu?
  4. Co robić, gdy moje życie jest zagrożone?
  5. Nie pal przy mnie, proszę!

Koordynator programu: p. Magdalena Bryła, p. Anna Rycombel

„Znajdź właściwe rozwiązanie”

Program edukacji antytytoniowej

Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Znajdź właściwe rozwiązanie”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas IV – VIII oraz ich rodziców.

Głównym celem programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”, jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej.

Założenia programu:

I Przyswojenie wiedzy o tym, że:

  1. Nikotyna występująca we wszystkich postaciach tytoniu jest narkotykiem;
  2. Palenie tytoniu pociąga za sobą zarówno przejściowe, jak i długofalowe skutki fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne;
  3. Oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia
  4. Zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe oraz korzyści w przyszłości
  5. Wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina , rówieśnicy i środki masowego przekazu;
  6. Większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali;
  7. Reklamy papierosów na całym świecie są często ukierunkowane na dzieci i młodzież;
  8. Dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia;
  9. Sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym

II Kształtowanie postaw:

  1. Zobowiązujących do niepalenia;
  2. Dumy z faktu niepalenia;
  3. Wspierania innych osób w decyzji nie podejmowania palenia;
  4. Odpowiedzialność za własne zdrowie.

III Rozwinięcie umiejętności do:

  1. Przekazywania wiedzy i wyjaśnienia własnych postaw wobec palenia tytoniu;
  2. Wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia;
  3. Przeciwstawiania się paleniu tytoniu;
  4. Określenia korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego;
  5. Wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogiem.

Cele główne programu:

Zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej

Cele szczegółowe programu:

  1. Zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego,
  2. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich,
  3. Kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.

Zagadnienia programu:

  1. POZNAJMY SIĘ BLIŻEJ
  2. LABORATORIUM CIAŁA
  3. NAUCZ SIĘ MÓWIĆ „NIE”
  4. ZNAJDŹ WLAŚCIWE ROZWIĄZANIE
  5. UWIERZ W SIEBIE

Koordynator programu: p. Magdalena bryła, p. Anna Rycombel



Ulubiona postać z baśni

W kwietniu obchodziliśmy rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena, autora znanych baśni. Z tej okazji pierwszaki wzięły udział w klasowym konkursie plastycznym pt. “Ulubiona postać z baśni”. Część dzieci bardzo chętnie wykonała wspaniałe prace, byli to:

Zuzia Łukawska – Calineczka, Ola Łukawska – Mała syrenka, Amelka Orczyk – Brzydkie kaczątko, Tomek Turek – Dzielny ołowiany żołnierzyk Maja Ślifierz – Dziewczynka z zapałkami, Adrian Sikora – Brzydkie kaczątko, Albert Major – Brzydkie kaczątko.